Czy doświadczyłeś uczucia satysfakcji z wygranego przetargu, który otwiera przed Twoją firmą nowe możliwości? Czy zdarzyło Ci się krótko po satysfakcji poczuć trudny do opanowania lęk, że reputacja Twojej firmy nie zależy jedynie od pracy Twojej i Twoich pracowników, ale także, a w niektórych przypadkach przede wszystkim od tego, w jaki sposób wyprodukowany przez Ciebie produkt zostanie dostarczony?

 

W przypadku stolarki okiennej i drzwiowej transport ma kluczowe znaczenie w budowaniu renomy i silnej pozycji rynkowej producentów i dystrybutorów, dlatego warto zdefiniować najważniejsze rzeczy, o jakie powinieneś zapytać, zamawiając transport okien i drzwi. Jest to szczególnie istotne, jeśli wysyłasz ładunki za granicę.

Po pierwsze nie zasłaniać

Firmy, które mają duże doświadczenie w transporcie stolarki okiennej i drzwiowej używają do pakowania ładunków przezroczystej folii stretch. To drobiazg, który nie ma żadnego wpływu na jakość transportu, jednak na każdym jego etapie pozwala bezspornie stwierdzić, czy ładunek wciąż jest cały i nieuszkodzony. W ten sposób będzie Ci dużo łatwiej kontrolować stan, w jakim ładunek dotrze do Twojego klienta. A w przypadku uszkodzenia zweryfikować, na jakim odcinku transportu do niego doszło.

Unikamy luźnych elementów

Zarówno w stolarce okiennej jak i drzwiowej pojawia się wiele dodatkowych elementów, które nieodpowiednio zabezpieczone, mogą być źródłem zarysowań i zniszczeń w czasie transportu. Jeśli specyfika Twojego ładunku wymaga, by elementy dodatkowe były przewożone razem z konkretnym produktem (np. konkretna klamka z konkretną parą drzwi), wówczas zabezpiecz je tak, by nie stały się one źródłem uszkodzeń.

Okna i szklane drzwi przewozimy na stojakach

Wydawać by się mogło, że położenie ładunku płasko, na podłodze naczepy, daje pełną kontrolę nad jego bezpieczeństwem. Tymczasem w przypadku okien i drzwi z przeszkleniem położenie towaru wywołuje tak duże naprężenia powierzchni, że z większym prawdopodobieństwem ulega ona uszkodzeniu. Dlatego najbezpieczniejszym sposobem transportu jest przewóz na specjalnych stojakach. Warto pamiętać, że stojaki powinny charakteryzować się kilkoma niezmiennymi cechami, by spełniały swoje zadanie poprawnie.

Stojak – jak wybrać odpowiedni?

Podstawowa zasada mówi, że stojak powinien być  większy niż przewożone na nim okna lub drzwi, by mocowanie pasami nie opierało się o ładunek, a o ramę stojaka. Zasada ta dotyczy zarówno wysokości stojaka, jak i jego długości. W ten sposób unikniemy naprężeń szkła od zabezpieczających je pasów i tym samym nasz ładunek dojedzie do klienta cały.

Jak nasz ładunek powinien być rozmieszczony na naczepie?

Stolarka okienna i drzwiowa, umieszczona na stojakach, powinna być ustawiona wzdłuż naczepy. Ten z pozoru nieznaczący czynnik sprawia, że ładunek jest bezpieczny w czasie ostrego hamowania zestawu. Dodatkowo istotnym jest, by stojaki ustawione były do siebie plecami, a zatem tą stroną, którą nie stykają się ze sobą bezpośrednio elementy stolarki. To zabezpiecza oczywiście przed dodatkowym uszkodzeniem jednego towaru o drugi.

Czy stojaki są niezbędne?

Oczywiście, że można sobie poradzić bez nich, nie mniej nasz ładunek będzie wówczas narażony na dodatkowe ryzyka, minimalizowane użyciem stojaków. Dodatkowo, umieszczanie ładunku na stojakach skraca czas ładowania i rozładunku naczepy, co przekłada się bezpośrednio na cenę transportu.

Czy należy zwrócić uwagę na coś jeszcze?

Przewóz ładunków łatwo tłukących i szczególnie narażonych na uszkodzenia wymaga przede wszystkim dużego doświadczenia. Dlatego ich transport należy zlecać przewoźnikom, którzy w przewozie okien mają doświadczenie poparte referencjami. Istotnym jest, by upewnić się, że nasz ładunek nie zostanie zlecony podwykonawcy na giełdzie transportowej, gdyż wówczas całkowicie tracimy kontrolę nad jakością transportu i zabezpieczeniem naszych praw na wypadek uszkodzenia.

Jeśli wysyłamy ładunek w szczególnie trudny region (np. do Skandynawii), wówczas dodatkowo warto zweryfikować, na ile nasz przewoźnik posiada doświadczenie właśnie w tej relacji, której istotną częścią jest przeprawa promowa. Przeprawa promowa wymaga dodatkowej wiedzy eksperckiej dotyczącej sposobów zabezpieczenia ładunku w warunkach sztormowych, a także dodatkowego ubezpieczenia na wypadek awarii wspólnej.